nyaralás

Bizonyos tápanyagok, táplálékok nagyban befolyásolják azt, hogy a nyaralásunk zavartalan és problémamentes legyen. A nagy hőségben, vagy egzotikus országokba történő utazáskor különösen érdemes odafigyelni a megfelelő vitaminpótlásra, és a legszükségesebbeket elcsomagolni a nyaralásra.

Egy jól összeállított “úti-patika” aranyat ér.

Milyen táplálékok lehetnek segítségünkre?

A béta-karotin bőrvédő tápanyag. Segítheti a bőr szép, egyenletes barnulását, és védheti a szem egészségét is. Érdemes már néhány héttel a nyaralás előtt elkezdeni a fogyasztását. Hiányában ráadásul különböző bőrelváltozások is felléphetnek: a bőr repedezetté válhat, ami tovább gyengítheti a napsugarak által eleve jobban igénybe vett védekezőképességét.

Érdemes már jóval a nyaralás előtt antioxidáns vitaminokat, így például E-vitamint, C-vitamint vagy Q10 koenzimet fogyasztani. Az antioxidánsok is védhetik a bőrt, illetve az egész szervezetet felvértezhetik a káros behatásokkal szemben.

A B-vitaminok szükségesek az idegrendszer megfelelő működéséhez, nagyban hozzájárulnak, hogy kiegyensúlyozottaknak, nyugodtaknak érezzük magunkat. A B-vitaminokat megérezhetik a rovarok, például kullancsok, szúnyogok stb., és kerülhetik azokat, akik bőrén érzik ezt a számukra kellemetlen szagot.

Ha repülővel, vagy hajóval utazik a család előfordulhat a gyerekek és a felnőttek körében is utazás közben hányinger, rosszullét.

Ennek elkerülése érdekében utazás előtt fogyassz könnyű ételeket. Ezen kívül már előtte fogyassz magnéziumban gazdag ételeket, vagy egészítsd ki étrended egy jó minőségű magnézium készítménnyel. A magnézium nyugtató hatása miatt segítheti megelőzni a rosszullétet, és segítheti az idegrendszer kiegyensúlyozott működését. A B6 vitamin is remekül csillapíthatja a hányingert. Érdemes utazás előtt pár órával bevenni.

A gyömbér is nagy segítséget nyújthat a kellemetlen émelygéses állapotok elkerülésében és kezelésében. Rágcsálj friss gyömbért, vagy ha nem szereted az ízét, akkor szerezd be kapszulában.

Már a kínai tengerészek gyömbérgyökeret rágtak tengeribetegség ellen. Angliában gyomornyugtató italokat és sört készítettek a gyömbérből. Utóbbi előfutára volt a mai világos gyömbérsörnek, melyet ma is ajánlanak hasmenés, émelygés, hányinger ellen.

Külföldre utazók leggyakrabban jelentkező problémája az étrendváltásból ered.

Hasmenésért azok a baktériumok, vírusok és egyéb mikrobák tehetők felelőssé, amelyeket táplálkozásunk során az étellel viszünk be szervezetünkbe.

Ezek az idegen mikrobák gyomor és bélrendszeri fertőzést okozhatnak, ami adott esetben hasmenéssel, hányással és esetleg lázzal is járhat. Utazás előtt fontos tájékozódni arról, hogy a célországban iható-e a csapvíz. Ha nem iható, jégkockát se kérj az italodba és fogmosáshoz is palackozott vizet használj.

Probiotikumoknak nevezzük azokat a baktériumokat melyeknek jótékony hatása van a szervezetre. Az Acidophilus baktérium kedvezőtlen környezetet teremt a különféle kórokozók, illetve a gombák számára. Segíthet a tejfehérjék, az aminosavak, a zsírok, és a laktóz feldolgozásában.

Az egészséges bélflóra megőrzéséhez elengedhetetlen az acidophilus probiotikum. Ha nem egészséges a bélflóránk, az könnyen betegségekhez vezet. Külföldi utazások előtt érdemes elfogyasztani legalább egy doboz acidophilus készítményt, illetve elcsomagolni az útra.

Forrás: www.vitaminkiraly.hu