A tojás a kolin egyik legjobb forrása

Mi az? Segíti a máj és az idegrendszer működését, szerepe van a szaporodásban, az, anyagcserében, a sejthártyák felépítésében, a memória és izommozgásért felelős idegek működtetésében, ráadásul tagja a B-komplex családnak?

A kolin vagy más néven a B8 vitamin, ami nagyon sok fontos folyamatban vesz részt.

Nézzük is meg pontosan mik is ezek.

Ha már hallottál a lecitinről esetleg használtad is már, akkor a kolinnal is találkoztál. Ugyanis a lecitin a kolinnak egy remek forrása (foszfatidil-kolin van benne), hiszen amint a lecitin bejut a szervezetbe kolinná alakul át.

Ha a hivatalos ajánlásokat nézzük, akkor nőknek minimum napi 425 mg míg férfiaknak 550 mg kolinra lenne szüksége. Ilyen mennyiségben viszont csak külső bevitellel tudjuk pótolni (10 dkg májban vagy napi 3-4 darab tojás sárgájában található meg ez a mennyiség).

Milyen folyamatokban játszik szerepet?

Először is szerepe van a szaporodásban, hiszen elősegíti a magzat (velőcső záródás) és az újszülött fejlődését is. Úgy tűnik, hogy ilyen szempontból talán fontosabb is ez a vitamin, mit a folát (folsav). Ráadásul az endometrozis (ami sok nőnél meddőséget okoz) kezelésében is szokták használni.

A sejthártyák felépülésében veszt részt és a zsírok és zsíroldékony anyagok sejtfalon keresztüli áramlását segíti.

Hatással van a máj, az epehólyag és szív működésére is.

Egy régebbi, 10 évg tartó kísérletben az mutatták ki, hogy a lecitin megelőzheti a túlzott alkoholfogyasztás utáni májcirózist, és a máj szerkezetében végbemenő átváltozást.
Egyéb kísérletekből pedig úgy tűnik, hogy a kolin segíthet a májgyulladás okozta károsodások kezelésében.

Zsírbontó (lipotrop) anyagként megakadályozza a májban történő zsír lerakódását és segíti a zsírok, illetve a koleszterin átjutását a májon és az epehólyagon keresztül.

kolin

A májat és epehólyagot érintő betegségeknél (májzsugor, hepatitisz, epekő…) is remekül használható és úgy tűnik, a magas koleszterinszint kezelésében is segíthet.

Az idegrendszerünkre is fontos hatással van a kolin, hiszen ez majd acetil-kolinná alakul át, ami az izommozgást és a memóriát szabályzó idegek működésében játszik fontos szerepet.
A kolin javíthatja az emlékezetet és a koncentrációs képességet, valamint ennek hiánya fokozottan érzékennyé tehet minket a stresszel szemben.


Állatkísérletekben kimutatták, hogy a kolinnal kezelt patkányok utódai gyorsabban tanultak, és jobb volt az emlékezetük.

Úgy gondolják ha a szervezetben megfelelő a kolin szint, akkor ez védelmet nyújthat a Alzheimer-kór kialakulása ellen, illetve a már kialakult betegség esetén a kolinnal kiegészített kezelés javította a beteg emlékezőképességét.
A kolint vagy a lecitint érdemes étkezés közben fogyasztani, hiszen ez elősegíti a felszívódást. Túladagolása (napi 10g-ot meghaladó mennyiségnél) izzadást, rosszullétet, haspuffadást, hányást okozhat és halszagú lesz tőle az ember.

Itt találhatod meg azokat a termékeket, amik kolint tartalmaznak!

Az itt leírtak csak információ adás céljából születtek. Nem állíthatjuk, hogy az itt szereplő hatóanyagok gyógyhatással rendelkeznének. Kérünk téged, hogy vitaminok, ásványi anyagok vagy gyógynövények szedése előtt mindig konzultálj orvosoddal, főleg ha gyógyszereket is szedsz.

Források:
Reader’ Digest Vitaminok, gyógynövények, ásványi anyagok
gal.hu