Előzzük meg a csontritkulást

A csontritkulás igencsak kellemetlen és elterjedt dolog. Sajnos Magyarországon élők 7-10% sújtja, ráadásul a nőknél négyszer gyakoribb, mint a férfiaknál. Pedig egészen egyszerű módszerekkel meg lehetne akadályozni, vagy ha már kialakult, egészen jó eszközök vannak a csontok minőségnek javítására.


1. Ha többet tudsz róla időben fel tudod ismerni a tüneteket, és tudsz is ellene tenni

Oszteoporózis (magyarul csontritkulás) szóban benne is van, hogy „porózu csont”. Amikor a csontok sűrűsége annyira lecsökken,
hogy a csontok már nem bírják el a testet. Persze ez egy hosszú folyamat, és a korai időszakokban nem jár fájdalommal. Valószínűleg nem is vennénk észre, hogy ilyen problémánk, van egészen az első csonttörésig. A csontritkulással kapcsolatos leggyakoribb törések helye a gerinc, a csukló és a csípő.

Azért vannak egyéb, hamarabb észrevehető jelei is, ilyen a hátfájás, a görnyedt testhelyzet vagy a testmagasság csökkenése.

2. Ha gyanús, méresd meg

A csontritkulás mérése egy nagyon egyszerű, fájdalommentes eljárás. Igazából az orvosoknak több eszközük is van erre, ezzel már nagyon korán észlelni tudják a csökkenést. Röntgent, ultrahangot és CT-t is használhatnak erre, de a leginkább bevett eljárás a röntgen.

3. Figyeljünk a hormonokra

Nők esetében a változó kor beköszöntével megemelkedik a kockázat is a csontritkulás kialakulására. Gyakorlatilag amikor az ösztrogénszint leesik akkor a csontveszteség hirtelen növekszik (1%-ról felugrik 3%-ra). Bár az évek alatt ez a romlás lelassul, de ha nem kezeljük, addigra elveszíthetjük a csonttömegünk 35-50%-át is.

Férfiaknál a tesztoszteron befolyásolja a csontsűrűség változását. A kor előrehaladtával először a tesztoszteron szint csökken, rögtön ez után pedig az ösztrogén is. Innentől pedig a folyamat hasonlóan zajlik le mint a nőknél.

4. Figyeljünk a táplálkozásra

A nem megfelelő táplálkozással felborult pH egyensúly az egyik legégetőbb probléma amit kezelnünk kell, ha meg szeretnénk előzni a csontritkulást.
Az elsavasodásnak – amikor test szövetei savas irányba tolódnak – több oka is lehet. Szerepet játszhat ebben a környezetszennyezés, a stressz, és a sav-termelő élelmiszerek fogyasztása. Mindez együttesen sav-kiegyensúlyozásra kényszeríti a testünket, mivel sejtjeink az enyhén lúgos környezetben működnek optimálisan.
Amikor savasító hatás éri testünket, a csontokat sem kímélve kalciumot (lúgos kémhatás miatt) von ki belőlünk, hogy elkerülje a nagyobb problémát.
A legjobb védelem a romboló savasodás ellen a megfelelő étrend összeállítsa, azaz 60%-ban lúgos és 40%-ban savas hatású ételek fagyasztása. A tészták, a hús, a burgonya, a rizs, a cukor és tejtermékek mind-mind savas elemekre bomlanak az emésztés során. Minden étkezéshez szükség lenne lúgosító zöldség fogyasztására.

5. Életvitel

A mozgásban szegény életmód az alkohol fogyasztása, és a dohányzás mind csökkenti és nehezítik a kalcium hasznosulását a szervezetben.
Elég lenne napi 10-15 perc megerőltető testmozgás a csontvesztés megállításához. Az egyszerű gyakorlatok (mint kerékpározás, és feszített tempójú gyaloglás) kombinálva a súlyzós edzéssel adja a legjobb eredményt.

6. Milyen tápanyagokra van szükségünk csontritkulásnál?

Pár létfontosságú tápanyag hiánya rontja a csontok állapotát. Általában a kalcium hiányára gondolunk, de a közelmúltban több publikáció is megjelent a csontritkulással kapcsolatban, amiben ne az elégtelen kalcium fogyasztást, hanem a D- és K2-vitamin hiányát nevezték meg okként.
Amire leginkább szükség van 40 éves kor felett az a Magnézium (jobban felszívódó formában pl.: citrát), a D-vitamin és a K2-vitamin, ráadásul ezek azok amik biztosítják a csontok és a fogak védelmét.
Mivel kalcium van az étrendünkben bőségesen, már bevisszük a kellő mennyiségben, de az előbbiekhez nem igazán jutunk hozzá a megszokott táplálékkal.
Ha hosszú távon megnöveljük a kalciumot, viszont a magnéziumot nem emeljük vele, akkor előbb-utóbb reggeli izomgörcsökre számíthatunk. Ezt persze hamar kezelhetjük egy kis magnéziummal.
Ha kalcium tartalmú étrend kiegészítőt keresel, figyelj rá, hogy mellette legyen fele annyi magnézium is.
Ritkán van valakinek kalcium hiánya, ha valaki naponta háromszor étkezik, viszont a magnézium, a folsav, a d-vitamin és a k2-vitamin még így is hiányozhat az étrendünkből. Ezért gyengék a csontok, lyukasak a fogak, vagy görcsölnek az izmok, tehát ezeket lenne célszerű fogyasztani csontritkulás ellen.

Ez a betegség sajnálatos mellékhatása az öregedésnek, de nem feltétlenül kell ennek bekövetkeznie. Némi tudatossággal megelőzhető az életminőség romlása. Soha nem késő átvenni az irányítást a saját életminőséged és egészséged felett.

 

forrás:
vitaminkiraly.hu